К основному контенту

Методики навчання дитини із синдромом Дауна

      Існує велика кількість методик, що дають змогу ефективно навчати та розвивати дітей із синдромом Дауна. Але цей процес важче і триваліше, ніж засвоєння аналогічних умінь і знань звичайною дитиною. Чим раніше починати заняття з дитиною, тим більше шансів досягти успіхів. Основним дидактичним принципом у навчанні таких дітей є залучення не одного, а різних органів чуття при сприйнятті інформації. Насамперед необхідно забезпечити унаочнення, а для покращення результату навчання використовувати дотик, слух і кінестетичні відчуття. Наприклад, певний матеріал показати, озвучити, дати можливість доторкнутись (якщо це можливо) тощо. Процес засвоєння нових знань повинен відбуватись маленькими кроками; одне завдання доцільно розбивати на кілька частин. Заняття треба зробити якомога цікавішими і приємними для дитини. Усі, навіть найменші, досягнення та успіхи дитини відзначати похвалою та заохоченням. 

Методика формування основних рухових навичок (ОРН) 
     Ця методика розроблена Петером Лаутеслагером, голландським фізіотерапевтом, праці якого присвячені проблемам рухового розвитку та спеціалізованої допомоги дітям із син- дромом Дауна. Методика застосовується для дітей від трьох місяців до 3–4-х років. Вона охоплює тестування рівнів розвитку основних рухових навичок дітей і складання програми відповідних занять. Методика реалізує функціональний підхід до стимуляції розвитку дітей, дає змогу оцінити динаміку розвитку та оптимально спланувати заняття; спрямована на абілітацію дитини, попереджає та корегує відхилення в руховому розвитку малюка. Оволодіння руховими навичками забезпечує дитині певний рівень незалежного існування, дає змогу навчитись усього, що вміють звичайні діти. Успішний розвиток моторної сфери дитини стимулює її психічний розвиток і комунікаційну сферу.
 «Маленькі сходинки»  
    Це програмно-методичний супровід ранньої педагогічної допомоги дітям із синдромом Дауна, що спонукає їх до більш повної взаємодії з навколишнім світом. Розроблений в австралійському університеті Маккуері, він з успіхом застосовується в багатьох країнах. Методика описана у 8-ми книгах, в яких представлено основні принципи і прийоми навчання. Навчальні плани програми охоплюють певні сфери розвитку дитини: загальну моторику, мовлення, рухову активність, навички дрібної моторики, самообслуговування, соціальні навички. Остання книга містить перелік умінь, які визначають розвиток дитини, а також серію таблиць, що допомагають проводити тестування малюків. 

«Кароліна»
    Схожою на «Маленькі сходинки» є методика проведення занять за програмою для немовлят і дітей молодшого віку з особливими потребами «Кароліна», яку батьки дітей із синдромом Дауна можуть використовувати під керівництвом фахівців у питаннях раннього втручання. Багато дітей, які навчалися за цими методиками, змогли в подальшому відвідувати інте- гровані й інклюзивні класи звичайних загальноосвітніх шкіл. 

Соціально-психологічна модель Портаж (Portage) 
     Методика, розроблена у США в 70-х роках минулого століття, з успіхом використовується в багатьох країнах світу. Метою Портаж є робота із сім’ями, котрі виховують дитину з осо- бливими потребами. Сім’ю відвідує фахівець у питаннях домашніх відвідин. Процес реабілітації дитини забезпечує команда, в яку входять керівники проекту, фахівці, які володіють методикою, і спеціально підготовлені волонтери. Батьків учать спостерігати за дитиною, планувати досяжні цілі та заохочувати бажану поведінку. Програма Портаж передбачає стимуляцію немовлят, соціалізацію, розвиток пізнавальної діяльності, рухової активності, мовлення, навичок самообслуговування. У методиці Портаж послідовно описані всі навички, уміння та знання, які внаслідок цілеспрямованого навчання повинна опанувати дитина. У ній визначено: чого, коли і як учити. 

 Методика розвитку мовлення й навчання читання Ромени Августової 
     Це оригінальна методика розвитку мовлення дітей із синдромом Дауна. Автор займається педагогікою мовлення, просто та доступно роз’яснює у своїй книзі «Говори! Ти це можеш», як навчити розмовляти дитину зі складними порушеннями розвитку, як спілкуватися з такою дитиною, допомогти розкрити здібності і творчий потенціал. Діти, які займаються за методикою Августової, не тільки добре опановують усне мовлення, а й із захопленням учаться читати. 

     Засоби альтернативної та підтримуючої комунікації (ААС) Мовлення дітей із синдромом Дауна часто незрозуміле для оточуючих. Це зумовлено затримкою мовленнєвого розвитку, порушеннями звуковимови та просодики. Для того щоб дати дитині можливість порозумітися з оточуючими, необхідно використовувати засоби альтернативної та підтримуючої комунікації (ААС). Засоби ААС, які довели свою ефективність у роботі з дітьми із синдромом Дауна: піктограми, МАКАТОН, Льоб-система, система спілкування за допомогою обміну картками (PECS), технічні засоби комунікації, комунікативні планшети тощо. Засіб ААС вибирають відповідно до індивідуальних потреб і можливостей дитини. 

 Іпотерапія 
            Корекційна верхова їзда – іпотерапія – дуже ефективна та багатофункціональна для вирішення завдань реабілітації дітей із синдромом Дауна. Вона розвиває рухові, сенсорні, емо- ційні та психологічні здібності дітей. Спілкування з кіньми, догляд і турбота про них підви- щують почуття довіри, терпіння, знижують тривожність. Іпотерапія розвиває інтелектуальні здібності дітей, сприяє їхній соціальній адаптації та кращому пристосуванню до життя. Методикою проведення занять з іпотерапії володіють спеціально навчені викладачі.

 Система «Нумікон» 
        Дитині із синдромом Дауна важко засвоїти знання з математики, навіть елементарні, необхідні в повсякденному житті. «Нумікон» – це набір навчальних матеріалів і спеціально розроблена методика для засвоєння основ математики. Числа в наборі наочного матеріалу представлені формами-шаблонами, пофарбованими в різні кольори, що робить їх доступними для зорового й тактильного сприйняття. У набір входять кольорові штирі, панель і картки із завданнями. Маніпуляції дитини з деталями ведуть до того, що дії з числами стають наочними та відчутними. Це дає змогу навчити дітей із синдромом Дауна.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Анатомічні особливості дітей з СД

            Ніколи неможливо передбачити точно якою виросте, стане дитина. Це в рівній мірі відноситься до кожного новонародженого , в тому числі і до малюка з СД. Важливо пам’ятати, що такий малюк, не дивлячись на деякі особливості, буде розвиватись, прагне ходити, сміятись, спілкуватися зі своїми батьками та іншими людьми.        Отже, наявність додаткової хромосоми обумовлює ряд специфічних особливостей, які мають більшість людей з СД.  Відмінність виявляється:  1. Голова та обличчя.        Голова деяких діток з СД ззаду буває трішки сплющена, а шия коротша, ніж у інших малюків. Тім’ячко закривається трохи пізніше. Риси обличчя, як правило трохи менші, рот малий, а язик більший, тому він часто висовується назовні. Коли малюк підросте і поступово під керівництвом дорослих навчиться контролювати себе, ця особливість пройде. Піднебіння у дітей з СД вужче, ніж у звичайних, високе та орпоподібне, ву...

Найуспішніші та найвідоміші люди із синдромом Дауна

21 березня у світі відзначають Міжнародний день людини з синдромом Дауна Колись давно діагноз синдром Дауна звучав як вирок, але з роками суспільство прилаштувалося до цих особливих людей. Деяким з них вдалося стати відомими та досягти успіху, довівши, що синдром Дауна це не вирок, а люди, у яких він є - не приречені. Люди з синдромом Дауна стають митцями, адвокатами, акторами, моделями, спортсменами і рестораторами. Головне - бажання, надія, витримка, сила і, звісно ж, підтримка небайдужих людей. Зазначимо, що Міжнародний день людини із синдромом Дауна почав відзначатися в 2006 році за пропозицією грецького генетика Стіліаноса Антонаракіса з Женевського університету. На VI міжнародному симпозіумі з синдрому Дауна, проведеному в Пальма де Майорка, за ініціативою правлінь Європейської та Всесвітньої асоціацій "Даун-синдром" було вирішено оголосити 21 березня Міжнародним днем синдрому Дауна. Двадцять перший день третього місяця був обраний невипадково, оскільки синдром...